SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

CİHAD BAHSİ

<< 2776 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

حَدَّثَنَا حَفْصُ بْنُ عُمَرَ وَمُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَا حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ مُحَارِبِ بْنِ دِثَارٍ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَكْرَهُ أَنْ يَأْتِيَ الرَّجُلُ أَهْلَهُ طُرُوقًا

 

Cabir b. Abdillah'dan demiştir ki:

 

"Rasûlullah (S.A.V.) (yoldan gelen) bir kişinin ailesinin yanına (geceleyin) girmesini çirkin görürdü."

 

 

İzah:

Buhârî, nikah; Müslim, imare; Tirmizi, istizan; Ahmed b. Hanbel, III 299, 314, 355, 395, 399.

 

Turûk: Geceleyin gelmek demektir. Bu hadis-i şerifte uzun bir yolculuğa çıktığı için, uzun zaman ailesinden ayrı kalan bir kimsenin dönüşte ansızın evine gelmesi mekruhtur. Çünkü böyle uzun zaman ailesinden uzakta kalan bir kimse ailesinin yanına ansızın girecek olur­sa, onu çirkin bir kıyafetle, temizliğini ihmal etmiş ve kocası için gerekli te­mizliği yapmamış bir halde bulması mümkündür. Böyle bir hal ise o kimse­nin karısından nefret etmesine yol açacaktır.

 

Nitekim ashabdan Abdullah b. Revana geceleyin bir seferden dönüp an­sızın evine girmek isteyince, bir kadının karısının saçlarını taramakta oldu­ğunu gördü, onu öldürmek için kılıcına sarıldı'. Fakat gerçeği anlayınca bundan vazgeçti. Durumu Hz. Peygambere anlatınca, Rasulü Ekrem, geceleyin se­ferden dönen bir kimsenin ansızın karısının yanına girmesini yasakladı.

 

Durum böyle olunca, geceleyin yoldan gelen bir kimsenin ansızın ailesi­nin yanına girmesi uygun değildir.

 

Fakat yolcu yakın bir yere gitmiş karısı gelmesini bekliyorsa, evine gece dönmesinde beis yoktur. Keza askerde veya benzeri kalabalık bir cemaat içinde seferde bulunur da dönmekte oldukları ve şimdi şehre girecekleri haber veri­lirse, istediği zaman evine girmesinde beis yoktur.[Sahih-i Müslim Tercüme ve Şerhi IX, 147.]